RME 394-channel Triple MADI USB 3.0 Audio Interface
MADIface XT II, 394-kanals 192 kHz USB 3.0 ljudinterface med omfattande anslutnings- och kontrollmöjligheter för live- och studiobruk. Jämfört med sin föregångare MADIface XT, har MADIface XT II uppdaterad digital och analog kretslayout och överträffar första generationen med avsevärt förbättrad analog och digital prestanda.
Kontakta oss om denna produkt
MADIface XT II - 394-kanals Triple MADI USB 3.0 ljudinterface
MADI till DAW
RME presenterar MADIface XT II, ett 394-kanals 192 kHz USB 3.0 ljudinterface med omfattande anslutnings- och kontrollmöjligheter för live- och studiobruk. Jämfört med sin föregångare MADIface XT, har MADIface XT II uppdaterad digital och analog kretslayout och överträffar första generationen med avsevärt förbättrad analog och digital prestanda.
MADIface XT var världens första USB 3.0 ljudinterface vid tiden för sin lansering – och imponerade med sin kombination av ett extremt högt kanalantal, omfattande anslutningsmöjligheter och ett kompakt desktop-chassi. Med två praktiska mic/line-förförstärkare (XLR/TRS kombinationsingångar), två balanserade XLR linjeutgångar, en stereo linje-hörlursutgång, en mängd digitala signalalternativ (MADI koaxial och optisk, MIDI/AES, word clock), samt en extra PCI Express-anslutning, lämnade MADIface XT inget att önska när det gäller anslutningar.
Nya analoga inspelningar
Efterföljaren MADIface XT II behåller denna framgångsrika formel och överträffar signalvärdena hos sin föregångare på flera områden. Bland annat imponerar MADIface XT II med ett högre signal/brusförhållande och ett lägre THD-värde under AD-konvertering.
Dessutom har den maximala balanserade linjeutgångsnivån på XLR-linjeutgångarna ökats från +15 dBu till +24 dBu. Stereo-hörlursutgången på MADIface XT II levererar också en avsevärt högre utgångsnivå på +19 dBu och, med en utgångsimpedans på 1 Ohm, betydligt mer effekt än sin föregångare. Alla utgångar har också flera växlande nivåalternativ.


Nytt digitalt kretskort
På det nya digitala kortet har den tidigare analoga mini-DIN-kontakten för fjärrkontroll av individuella funktioner ersatts av en ARC USB-fjärrport, som möjliggör omfattande kontroll av MADIface XT II med den valfria ARC USB. MADIface XT II erbjuder också Room EQ, känt från Fireface UFX III, med nio parametriska band för användning i surrounduppställningar för upp till 20 mono-utgångskanaler.
Kraftfulla applikationer för mixning, övervakning och mätning ingår
MADIface XT II levereras med TotalMix FX DSP-mixer som erbjuder omfattande routing- och övervakningsmöjligheter, samt DigiCheck Analyzer som gör det möjligt att mäta och analysera den digitala datainmatningen i båda riktningarna med maximal precision. TotalMix FX kan helt ersätta en extern mixer och möjliggör skapande av flera latensfria monitor-mixar med EQ, dynamik, reverb och delay för alla utgångar, inklusive huvudmonitorer och hörlursmixer för musiker.
Den ytterligare TotalMix Remote är en fjärrkontroll för TotalMix FX, för att kontrollera hårdvarumixern och effekterna i RME ljudinterfaces. TotalMix Remote speglar det aktuella systemtillståndet på en iPad och Windows/Mac-datorer – hela mixningstillståndet, den kompletta routingen, alla FX-inställningar, upp till nivåmätarna, och allt i realtid. Justera enkelt alla mixer- och FX-inställningar på distans, via Ethernet och WiFi.
Femto-klocka
Med senaste SteadyClock FS har MADIface XT II RME:s senaste klock- och jitter-rejektationsteknik. Baserad på en femto-klocka minskar SteadyClock FS den inre jittern i MADIface XT II till ett absolut minimum, och filtrerar effektivt bort klock-jitter ner till så lågt som 1 Hz.
USB 3 Class Compliant Audio
MADIface XT II fungerar i två olika lägen: drivrutinsbaserat USB 3 och Class Compliant. Class Compliant-läget är en standard som stöds nativt av operativsystem som Windows, Mac OSX och Linux-distributioner. Inga proprietära drivrutiner krävs, enheten kommer att kännas igen direkt när CC-firmware är laddad.
Den nya MADIface XT II fokuserar på USB 3.0, eftersom PCIExpress inte längre kan användas externt. Den nya enhetens Class Compliant-läge har uppgraderats avsevärt, då alla 394 kanaler nu kan överföras samtidigt utan drivrutin. Dessutom finns det olika format och inställningar för kanalsekvensering för att optimera användningen av Class Compliant.


ARC USB Remote Control - Plug’n Play Plus
ARC USB ansluts till din dator via USB och kommunicerar direkt med TotalMix FX. Den har 15 fritt tilldelbara och belysta knappar, ett vred, och en TS-jack för att ansluta en fotomkopplare.
ARC USB är en USB 1.1 MIDI-fjärrkontroll för MADIface XT II. Eftersom den fungerar som en UAC 1-klass-enhet är den nativt kompatibel med Windows och Mac OS X. Så snart den är närvarande i operativsystemet, kommer TotalMix FX automatiskt att upptäcka ARC USB och kommunicera med den via enkla MIDI-fjärrkommandon för att kontrollera XT II.
ARC USB säljs separat.
MADIface XT II
AD, Microphone/Line 1-2
- Input: XLR, electronically balanced
- Input impedance @ 1 kHz: 3.3 kOhm
- Signal to Noise ratio (SNR): 116 dB (AES17), 118.5 dBA
- Frequency response @ 44.1 kHz, -0.1 dB: 5 Hz – 20.8 kHz
- Frequency response @ 96 kHz, -0.5 dB: 3 Hz – 45.2 kHz
- Frequency response @ 192 kHz, -1 dB: 2 Hz - 89 kHz
- Filter: Short Delay Sharp, 5 / 5 / 6 samples delay
- THD: < -110 dB, < 0.00032 %
- THD+N: < -104 dB, < 0.00063 %
- Channel separation: > 110 dB
- Gain range: 75 dB
- Maximum input level, Gain 0 dB: +18 dBu
- Maximum input level, Gain 75 dB: -57 dBu
- CLIP LED: 0 dBFS
- SIG LED: -60 dBFS
AD, TRS
As Microphone/Line 1-2, but:
- Input: 6.3 mm TRS jack, balanced
- Input impedance: 6.6 kOhm balanced, 3.3 kOhm unbalanced
- Maximum input level TRS, Gain 0 dB: +24 dBu
- Maximum input level TRS, Gain 60 dB: -51 dBu
DA, Line Out 1-2
- Dynamic range (DR): 113.5 dB (AES17), 116 dBA
- Frequency response @ 44.1 kHz, -0.1 dB: 0 Hz – 20.2 kHz
- Frequency response @ 96 kHz, -0.5 dB: 0 Hz – 44.7 kHz
- Frequency response @ 192 kHz, -1 dB: 0 Hz – 78 kHz kHz
- Filter: Short Delay Sharp, 6 samples delay
- THD+N @ -1 dBFS: -105 dB, 0.0005 %
- Channel separation: > 110 dB
- Output: XLR balanced
- Output level switchable +24 dBu, +19 dBu, +13 dBu, +4 dBu
- Output impedance: 150 Ohm
DA, Phones 3/4
As DA Line Out, but:
- Output: 6.3 mm TRS jack, unbalanced
- Output impedance: 1 Ohm
- Output level at 0 dBFS: +7 dBu
Digital Inputs
MADI
- Coaxial via BNC, 75 Ohm, according to AES10-1991
- High-sensitivity input stage (< 0.2 Vpp)
- Optical via FDDI duplex SC connector
- 62.5/125 and 50/125 compatible
- Accepts 56 channel and 64 channel mode, plus 96k Frame
- Standard: up to 64 channels 24 bit 48 kHz
- S/MUX: up to 32 channels 24 bit 96 kHz
- S/MUX4: up to 16 channels 24 bit 192 kHz
- Lock range: 25 kHz – 54 kHz
- Jitter suppression: > 50 dB (> 315 Hz)
AES/EBU
- 1 x XLR, transformer-balanced, galvanically isolated, according to AES3-1992
- High-sensitivity input stage (< 0.35 Vpp)
- SPDIF compatible (IEC 60958)
- Accepts Consumer and Professional format
- Lock range: 27 kHz – 200 kHz
- Jitter suppression: > 50 dB (> 315 Hz)
Word Clock
- BNC, not terminated (4 kOhm)
- Switchable internal termination 75 Ohm
- Automatic Double/Quad Speed detection and conversion to Single Speed
- SteadyClock guarantees super low jitter synchronization even in varispeed operation
- Not effected by DC-offsets within the network
- Signal Adaptation Circuit: signal refresh through auto-center and hysteresis
- Overvoltage protection
- Level range: 1.2 Vss – 5.6 Vpp
- Lock range: 28 kHz – 200 kHz
- Jitter suppression: > 50 dB (> 315 Hz)
Digital Outputs
MADI
- Coaxial via BNC, 75 Ohm, according to AES10-1991
- Output voltage 450 mVpp
- Cable length: up to 100 m
- Optical via FDDI duplex SC connector
- 62.5/125 and 50/125 compatible
- Cable length: up to 2000 m
- Generates 56 channel and 64 channel mode, plus 96k Frame
- Standard: up to 64 channels 24 bit 48 kHz
- S/MUX / 96k Frame: up to 32 channels 24 bit 96 kHz
- S/MUX4: up to 16 channels 24 bit 192 kHz
AES/EBU
- XLR, transformer-balanced, galvanically isolated, according to AES3-1992
- Output level Professional 4.0 Vpp
- Format Professional according to AES3-1992 Amendment 4
- Output level Consumer 2.0 Vpp
- Format Consumer (SPDIF) according to IEC 60958
- Single Wire mode, sample rate 28 kHz up to 200 kHz
Word Clock
- BNC
- Max. output voltage: 5 Vpp
- Output voltage @ 75 Ohm termination: 4.0 Vpp
- Output impedance: 22 Ohm
- Frequency range: 28 kHz – 200 kHz
Digital
- Clocks: Internal, MADI In, Word Clock In, AES In
- Jitter suppression of external clocks: > 50 dB (> 315 Hz)
- Effective clock jitter influence on AD and DA conversion: near zero
- Input PLL ensures zero dropout, even at more than 100 ns jitter
- Supported sample rates: 28 kHz up to 200 kHz
MIDI
- 1 x MIDI I/O via breakout cable
- 3 x MIDI I/O via MADI
- Separate 128 byte FIFO for input and output
- MIDI state machine in hardware for reduced interrupt request load
- Invisible transmission via User bit of channel 56 (up to 48 kHz)
- Invisible transmission via User bit of channel 28 (up to 96 kHz)
General
- Power supply: external power supply
- Typical power consumption: 9 Watts
- Current at 12 Volt operating voltage, idle: 750 mA (9 Watts)
- Dimensions incl. rack ears, full depth (WxHxD): 265 x 44 x 159 mm (10.5" x 1.73" x 6.26")
- Dimensions without rack ears, body depth (WxHxD): 215 x 44 x 130 mm (8.5" x 1.73" x 5.1")
- Weight: 1.03 kg ( 2.2 lbs)
- Temperature range: +5° up to +50° Celsius (41° F up to 122°F)
- Relative humidity: < 75%, non condensing
- Included power supply: Internal switching PSU, 100 - 240 V AC, 2 A, 24 Watts
All specifications are subject to change without notice.
| SKU | MADIface XT II |
|---|---|
| Vikt (kg) | 0.000000 |
| Enhet | Stk |
| EAN | 4260123363543 |
| Tillverkare | RME |
| Produktserie | Madiface-serien |
| Konfiguration | Rack 1/2U |
| Tillkopling | XLR, USB3, RS232, S/PDIF, ADAT, MADI, Word Clock |
| AoIP standard | Madi |











Validate your login
Logga in
Skapa nytt konto