RME 60-Channel 192 kHz high-end USB Audio Interface
60-kanalers 192 kHz high-end USB Audio Interface för både live- och studiobruk, allt i ett 19”-chassi. Ett interface designat för användare som inte vill kompromissa med ljudkvalitet, stabilitet och ultralåg latency, och som eftersträvar en oöverträffad professionell funktionsuppsättning. Återigen en banbrytande produkt från RME, som inkluderar det bästa av det bästa – och lite till. 60 kanaler ljud, high-end mikrofonförstärkare, referensklassade konverterare, en komplett effektsektion och drift i upp till 192 kHz utgör grunden för många fler funktioner.
Kontakta oss om denna produkt
Att skapa ett konto har många fördelar:
- Se beställning- och leveransstatus
- Följ orderhistoriken
- Gå genom kassan snabbare
Fireface 802 FS - 60-kanalers 192 kHz high-end USB Audio Interface
60-kanalers 192 kHz high-end USB Audio Interface för både live- och studiobruk, allt i ett 19”-chassi. Ett interface designat för användare som inte vill kompromissa med ljudkvalitet, stabilitet och ultralåg latency, och som eftersträvar en oöverträffad professionell funktionsuppsättning. Återigen en banbrytande produkt från RME, som inkluderar det bästa av det bästa – och lite till. 60 kanaler ljud, high-end mikrofonförstärkare, referensklassade konverterare, en komplett effektsektion och drift i upp till 192 kHz utgör grunden för många fler funktioner.
Förbättra din inspelningssetup – Upptäck oöverträffad flexibilitet
Ultralåg latency med RME USB 2-teknologi kombineras med RMEs legendariska drivrutinsstabilitet och underhåll. SteadyClock FS-jitterundertryckning, individuellt valbara referensnivåer för alla ingångar och utgångar, fullständiga fristående funktioner och identisk drift på Windows-PC och Mac kompletterar paketet.
Fireface 802 FS är baserad på en nyutvecklad analog och digital kretskortslösning. Den analoga delen erbjuder bland annat DC-kopplade analoga utgångar samt nya AD- och DA-omvandlare, medan den digitala delen möjliggör nya spännande funktioner tack vare uppdaterade högteknologiska komponenter.
Frontpanelen på Fireface 802 FS har fyra högpresterande XLR/TRS-komboingångar för mikrofon-, instrument- och linjesignaler samt två stereohörlursuttag med +17 dBu utgångsnivå för att ge hög volym även med högimpedanshörlurar.
På baksidan finns full anslutningsmöjlighet för Fireface 802 FS. Förutom MIDI och Word Clock I/O finns två optiska ADAT I/O, en AES/EBU I/O samt åtta balanserade analoga ingångar och utgångar med linjenivå. Med det nya Multi-Mode kan de två ADAT I/O användas som separata optiska SPDIF-ingångar och -utgångar utöver AES I/O. Användare hittar även en USB-A-port för att ansluta den valfria ARC USB.
Kraftfulla applikationer för mixning, övervakning och mätning ingår
Fireface 802 FS levereras med TotalMix FX DSP-mixer som erbjuder omfattande möjligheter för routing och övervakning, samt DigiCheck Analyzer, som gör det möjligt att mäta och analysera digitala dataflöden i båda riktningarna med maximal precision. TotalMix FX kan helt ersätta en extern mixer och möjliggör skapandet av flera latensfria monitor-mixar med EQ, Dynamics, Reverb och Delay för alla utgångar, inklusive huvudmonitorer och hörlursmixer för musiker.
Den kompletterande TotalMix Remote fungerar som fjärrkontroll för TotalMix FX och låter dig styra hårdvarumikser och effekter i RME-ljudinterface. TotalMix Remote speglar det aktuella tillståndet hos värdsystemet på iPad och Windows/Mac-datorer – hela mixningstillståndet, komplett routing, alla FX-inställningar, nivåmätare och allt i realtid. Justera enkelt alla mixnings- och FX-inställningar på distans via Ethernet och WiFi.
Ultralåg latency med RME USB 2-teknologi kombineras med RMEs legendariska drivrutinsstabilitet och underhåll. SteadyClock FS-jitterundertryckning, individuellt valbara referensnivåer för alla ingångar och utgångar, fullständiga fristående funktioner och identisk drift på Windows-PC och Mac kompletterar paketet.
Fireface 802 FS är baserad på en nyutvecklad analog och digital kretskortslösning. Den analoga delen erbjuder bland annat DC-kopplade analoga utgångar samt nya AD- och DA-omvandlare, medan den digitala delen möjliggör nya spännande funktioner tack vare uppdaterade högteknologiska komponenter.
Frontpanelen på Fireface 802 FS har fyra högpresterande XLR/TRS-komboingångar för mikrofon-, instrument- och linjesignaler samt två stereohörlursuttag med +17 dBu utgångsnivå för att ge hög volym även med högimpedanshörlurar.
På baksidan finns full anslutningsmöjlighet för Fireface 802 FS. Förutom MIDI och Word Clock I/O finns två optiska ADAT I/O, en AES/EBU I/O samt åtta balanserade analoga ingångar och utgångar med linjenivå. Med det nya Multi-Mode kan de två ADAT I/O användas som separata optiska SPDIF-ingångar och -utgångar utöver AES I/O. Användare hittar även en USB-A-port för att ansluta den valfria ARC USB.


USB 2 Class Compliant Audio
Fireface 802 FS fungerar i två olika lägen: drivrutinsbaserat USB 2 och Class Compliant. Class Compliant-läget är en standard som stöds nativt av operativsystem som Windows, macOS och Linux-distributioner. Inga proprietära drivrutiner krävs, enheten känns igen direkt när CC-firmware är laddad. Det alternativa CC-läget kan aktiveras med en försänkt tryckknapp direkt på baksidan av interfacet.
Fireface 802 FS erbjuder full USB 2.0-stöd i Class Compliant Mode. Detta gör att alla kanaler är tillgängliga i drivrutinsfritt läge för Linux, Mac och iPadOS. En iPad Pro med USB-C kan hantera upp till 60 kanaler för inspelning och uppspelning i TotalMix FX för iPad och på systemnivå.
DC-kopplade utgångar – CV/Gate-spänningskontroll
De flesta ljudinterface är traditionellt designade med så kallade "AC-kopplade utgångar", där kondensatorer används för att filtrera bort extremt låga frekvenser.
Även om dessa frekvenser vanligtvis betraktas som oönskade för ljud – eftersom de tar upp headroom och potentiellt kan skada annan utrustning – är DC-koppling önskvärt i sammanhang som modulsynthesizer. Här används statiska eller långsamma signaler för att kontrollera olika parametrar, som tonhöjd eller LFO:er.
Alla Fireface 802 FS linjenivåutgångar är fullt DC-kopplade, vilket möjliggör sändning av kontrollspänningar (CV) eller Gate-information till modulsynthesizers (som de populära Eurorack- och Moog/MOTM/Synthesizer-formaten) och annan studioutrustning.
ARC USB Remote Control – Plug’n Play Plus
Den valfria ARC USB ansluts till din dator via USB och kommunicerar direkt med TotalMix FX. Den har 15 fritt tilldelbara och belysta knappar, ett encoder-hjul och en TS-kontakt för att ansluta en fotpedal.
ARC USB är en USB 1.1 MIDI-fjärrkontroll för Fireface 802 FS. Eftersom den fungerar som en UAC 1 Class-enhet är den nativt kompatibel med Windows och macOS. Så snart den är ansluten till operativsystemet upptäcker TotalMix FX automatiskt ARC USB och kommunicerar med den via enkla MIDI-fjärrkommandon för att styra 802 FS.


Upplev kompromisslös ljudkvalitet
Precis som tidigare RME-produkter kombinerar Fireface 802 FS utmärkt analog kretsdesign med den senaste digitala omvandlingstekniken. Alla balanserade TRS- och XLR-ingångar/-utgångar samt de två hörlursutgångarna erbjuder exceptionellt låg brusnivå och distortion. I sann RME-tradition och produktfilosofi producerar inte omvandlare och förstärkare någon "egen klang" – de varken lägger till eller tar bort något från källsignalen utan fångar den precis som den är.
Med de senaste låglatens A/D- och D/A-omvandlarchipsen kan alla ingångar och utgångar arbeta i upp till 192 kHz och uppnå hög dynamisk räckvidd vid uppspelning – även på båda hörlursutgångarna. Deras högpresterande teknik levererar hög volym oavsett om hörlurarna har hög eller låg impedans. Tack vare effektiv jitterreduktion säkerställer RMEs överlägsna SteadyClock FS toppmodern A/D- och D/A-omvandling, även vid synkronisering till en extern klockkälla.
Varje ingång och utgång kan individuellt växlas mellan dessa vanliga professionella studionivåer: -10 dBV, +4 dBu och HiGain (motsvarande +2 dBV, +13 dBu och +19 dBu vid digital fullskala). Alla utgångar kan användas för ASIO Direct Monitoring (ADM).


Professionella högtransparenta förförstärkare
För mikrofoner och instrument med låglatensomvandling. Fireface 802 FS har fyra högtransparenta förförstärkare, även med låglatensomvandlare. Mikrofon- och instrumentförförstärkarna i 802 FS använder samma klassiska teknik som i OctaMic II, en high-end förstärkare för de mest krävande ljudapplikationerna, exempelvis professionella inspelningar av klassiska konserter. Den symmetriska designen imponerar med extremt låg distortion, utmärkt signal-brusförhållande och en perfekt linjär frekvensåtergivning. En premiumlösning för att överföra och förstärka ljudsignaler oförändrat, oavsett om det handlar om högvolym live-signaler, typiska studiosignaler, låg nivå, högimpedansinstrument eller dynamiska, kondensator- och bandmikrofoner.
De fyra ingångarna på fronten använder balanserade XLR/TS-kombokontakter och fungerar även som Hi-Z-ingångar. Anslut direkt upp till fyra gitarrer eller andra instrument – ingen ytterligare hårdvara behövs. Varje kanal kan individuellt växlas till 48V fantommatning eller instrumentläge. Lysdioder för signal, clip, TS-drift och aktiverad fantommatning ger en snabb översikt över enhetens status.
Fireface 802 FS följer RME:s tradition av att erbjuda flexibla och utbyggbara ljudsystem. Det är enkelt att lägga till fler förförstärkare eller analoga ingångar via de dubbla optiska ADAT I/O-portarna på baksidan.


Fireface 802 FS
Analog
AD, Line In 1-8, rear
- Input: 6.3 mm TRS, electronically balanced
- Signal to Noise ratio (SNR) @ LoGain: 116 dB (AES17), 118 dBA
- Signal to Noise ratio (SNR) @ +4 dBu: 115 dB (AES17), 117 dBA
- Frequency response @ 44.1 kHz, -0.1 dB: 8.9 Hz – 20.4 kHz
- Frequency response @ 96 kHz, -0.5 dB: 4.3 Hz – 45.2 kHz
- Frequency response @ 192 kHz, -1 dB: 3 Hz – 89 kHz
- Filter: Short Delay Sharp, 5 / 5 / 6 samples delay
- THD @ -1 dBFS: < -120 dB, < 0.0001 %
- THD+N @ -1 dBFS: < -110 dB, < 0.00032 %
- Channel separation: > 110 dB Maximum input level: +19 dBu
- Input: 6.3 mm TRS jack, electronically balanced
- Input impedance @ 1 kHz: 10 kOhm unbalanced, 10.6 kOhm balanced
- Input sensitivity switchable between Lo Gain and +4 dBu
- Input level for 0 dBFS @ Lo Gain: +19 dBu
- Input level for 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu
- Variable digital gain: 0 to +12 dB
- Minimum level for 0 dBFS: +1 dBu, -1.2 dBV
Microphone In 9-12, front
As AD, but:
- Input: XLR, electronically balanced
- Input impedance: 3.4 kOhm
- Signal to Noise ratio (SNR): 113 dB RMS unweighted, 116 dBA
- Gain range: 54 dB
- Maximum input level, Gain +6 dB: +10 dBu
- Maximum input level, Gain +60 dB: -44 dBu
- CLIP LED: 0 dBFS
- SIG LED: -42 dBFS
Instrument In 9-12, front
As AD, but:
- Input: 6.3 mm TS jack, unbalanced
- Input impedance: 1 MOhm
- Signal to Noise ratio (SNR): 113 dB RMS unweighted, 116 dBA
- Maximum input level, Gain +6 dB: +21 dBu
- Maximum input level, Gain +60 dB: -33 dBu
- Frequency response @ 44.1 kHz, -0.5 dB: 2.5 Hz – 20.8 kHz
- Frequency response @ 96 kHz, -0.5 dB: 2.5 Hz – 25 kHz
- Frequency response @ 192 kHz, -1 dB: 1.7 Hz – 36 kHz
DA - Stereo Monitor Output Phones (9-12)
As DA, but:
- Output: 2 x 6.3 mm TRS stereo jack, unbalanced
- Maximum output level at 0 dBFS: +17 dBu
- Max power per channel @ 32 Ohm load, 0.02% THD: 200 mW (2.5 Vrms, +10 dBu)
- Signal to Noise ratio (SNR): 116 dB (AES17), 118 dBA
- Output impedance: 2 Ohm
DA, Line Out 1-8, rear
- Output: 6.3 mm TRS jack, servo-balanced
- Signal to Noise ratio (SNR) @ HiGain: 116.5 dB (AES17), 118.5 dBA
- Signal to Noise ratio (SNR) @ +4 dBu: 116 dB (AES17), 118 dBA
- Signal to Noise ratio (SNR) @ -10 dBV: 107 dB (AES17), 109 dBA
- Frequency response @ 44.1 kHz, -0.1 dB: 0 Hz – 20.2 kHz
- Frequency response @ 96 kHz, -0.5 dB: 0 Hz – 44.6 kHz
- Frequency response @ 192 kHz, -1 dB: 0 Hz – 77.5 kHz
- THD+N: < -110 dB, < 0.00032 %
- Channel separation: > 110 dB
- Output level switchable Hi Gain, +4 dBu, -10 dBV
- Output level at 0 dBFS @ Hi Gain: +19 dBu
- Output level at 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu
- Output level at 0 dBFS @ -10 dBV: +2 dBV (+4.2 dBu)
- Output impedance: 75 Ohm
MIDI
- 1 x MIDI I/O via 5-pin DIN jacks
- Galvanically isolated by optocoupled input
- Hi-speed mode: Jitter and response time typically below 1 ms
- Separate 128 byte FIFOs for input and output
Digital
- Clocks: Internal, ADAT In, AES In, SPDIF In, Word Clock In
- Jitter suppression of external clocks: > 50 dB (> 1 Hz)
- Effective clock jitter influence on AD and DA conversion: near zero
- PLL ensures zero dropout, even at more than 100 ns jitter
- Digital Bitclock PLL for trouble-free varispeed ADAT operation
- Supported sample rates: 28 kHz up to 200 kHz
Digital Inputs
AES/EBU
- 1 x XLR, transformer-balanced, galvanically isolated, according to AES3-1992
- High-sensitivity input stage (< 0.3 Vpp)
- SPDIF compatible (IEC 60958)
- Accepts Consumer and Professional format
- Lock range: 27 kHz – 200 kHz
- Jitter suppression: > 50 dB (> 1 Hz)
ADAT Optical
- 2 x TOSLINK, format according to Alesis specification
- Standard: 2 x 8 channels 24 bit, up to 48 kHz
- Double Speed (S/MUX): 2 x 4 channels 24 bit 96 kHz
- Quad Speed (S/MUX4): 2 x 2 channels 24 bit 192 kHz
- Bitclock PLL ensures perfect synchronisation even in varispeed operation
- Lock range: 31.5 kHz – 50 kHz
- Jitter suppression: > 50 dB (> 1 Hz)
SPDIF optical (ADAT 1/2 + ADAT 9/10)
- 1 x optical, according to IEC 60958
- Accepts Consumer and Professional format
- Lock range: 27 kHz – 200 kHz
- Jitter suppression: > 50 dB (> 1 Hz)
Word Clock
- BNC, not terminated (10 kOhm)
- Switch for internal termination 75 Ohm
- Automatic Double/Quad Speed detection and internal conversion to Single Speed
- SteadyClock guarantees super low jitter synchronization even in varispeed operation
- Not affected by DC-offsets within the network
- Signal Adaptation Circuit: signal refresh through auto-center and hysteresis
- Overvoltage protection
- Level range: 1.0 Vpp – 5.6 Vpp
- Lock Range: 27 kHz – 200 kHz
- Jitter suppression: > 50 dB (> 1 Hz)
Digital Outputs
AES/EBU
- 1x XLR, transformer-balanced, galvanically isolated, according to AES3-1992
- Output level Professional 4.2 Vpp, Consumer 2.4 Vpp
- Format Professional according to AES3-1992 Amendment 4
- Format Consumer (SPDIF) according to IEC 60958
- Single Wire mode, sample rate 28 kHz up to 200 kHz
ADAT
- 2 x TOSLINK, format according to Alesis specification
- Standard: 2 x 8 channels 24 bit, up to 48 kHz
- Double Speed (S/MUX): 2 x 4 channels 24 bit 96 kHz
- Quad Speed (S/MUX4): 2 x 2 channels 24 bit 192 kHz
SPDIF optical (ADAT 1/2 + ADAT 9/10)
- Format Consumer (SPDIF) according to IEC 60958
- Sample rate 28 kHz up to 200 kHz
Word Clock
- BNC
- Max. output voltage: 5 Vpp
- Output voltage @ 75 Ohm termination: 4.0 Vpp
- Output impedance: 10 Ohm
- Frequency range: 27 kHz – 200 kHz
General
- Power supply: Internal switching PSU, 100 - 240 V AC, 30 Watt
- Idle power consumption: 15 Watt
- Typical power consumption: 22 Watt
- Dimensions including rack ears (WxHxD): 483 x 44 x 242 mm (19" x 1.73" x 9.5")
- Dimensions without rack ears/handles (WxHxD): 436 x 44 x 235 mm (17.2" x 1.73" x 9.3")
- Weight: 2.8 kg ( 6.2 lbs)
- Temperature range: +5° up to +50° Celsius (41° F up to 122°F)
- Relative humidity: < 75%, non condensing
All trademarks are the property of their owners. All specifications are subject to change without notice.
SKU | Fireface 802 FS |
---|---|
Vikt (kg) | 3.000000 |
Enhet | Stk |
EAN | 4260123363468 |
Tillverkare | RME |
Produktserie | Fireface-serien |
Konfiguration | Rack 1U |
Tillkopling | AES3, Jack, XLR/TRS Combi, MIDI, USB-B, S/PDIF, ADAT, Word Clock |
Validate your login
Logga in
Skapa nytt konto